Integritetspolicy - Säkra Personskydd
Så behandlar Säkra Koncept AB behandlar dina personuppgifter
Säkra Koncept AB är ett svenskt försäkringsförmedlingsföretag som har tillstånd att bedriva försäkringsdistribution och står under tillsyn av Finansinspektionen. Vi samarbetar med försäkringsgivare och försäkringsförmedlare när vi tillhandahåller våra produkter.
Denna integritetspolicy förklarar och förtydligar hur vi som personuppgiftsansvarig behandlar personuppgifter inom vårt produktområde Säkra Personskydd.
Insamling av personuppgifter
Personuppgifter samlas in i ansökningshandlingarna i samband med ansökningar för våra försäkringsprodukter. Uppgifterna avser namn, adress, personnummer, anställningsuppgifter, hälsouppgifter och andra uppgifter som lämnas i ansökan och som behövs för att hantera ansökan och ingå avtal.
Ändamål och lagringstid
Vi behandlar personuppgifter främst i samband med kundhantering, fakturering och genomförande av de avtal vi har ingått med våra kunder.
Dessutom behandlar vi personuppgifter för att uppfylla lagkrav, såsom krav enligt penningtvättslagen, bokföringslagen och försäkringsavtalslagen.
Uppgifterna sparas endast så länge de behövs för att uppfylla det syfte de legat till grund för. Det innebär att så länge du har en relation med oss, behåller vi nödvändig information om dig. När ett avtal upphör, lagrar vi informationen tills preskriptionstiden för produkten har gått ut.
Rättslig grund
De rättsliga grunder som vi baserar vår personuppgiftsbehandling på är
- att behandlingen är nödvändig för fullgörande eller ingående av avtal
- att behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse
- att behandlingen är nödvändig för att uppnå ett berättigat intresse och den registrerades intressen inte väger tyngre
- att den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen.
I de fall behandlingen grundar sig på samtycke har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Vi har då fortsättningsvis ingen rätt att behandla uppgifterna med stöd av samtycket, varför de då inte längre kan läggas till grund för en ansökan eller ett avtal.
Mottagare av personuppgifter
Vi delar uppgifter med den försäkringsgivare som är kopplad till den registrerades försäkringsprodukt samt med försäkringsförmedlaren av produkten, Säkra AB. Mer information om hur Säkra AB behandlar dina personuppgifter finns på Säkras hemsida: Behandling av personuppgifter
Vi har ingått avtal med vissa leverantörer som agerar som våra personuppgiftsbiträden. Våra leverantörer behandlar uppgifterna enbart enligt våra instruktioner och kan inte använda informationen för andra ändamål än vad som avtalats.
Dina rättigheter
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar, ett s.k. registerutdrag. Du har även rätt att
- begära rättelse av felaktig eller ofullständig uppgift,
- begära radering eller begränsning av behandlingen av personuppgifter,
- under vissa förutsättningar få ut de personuppgifter som rör dig och som du själv har lämnat till oss, i ett maskinläsbart format och att få dem överförda till en annan personuppgiftsansvarig, om det är tekniskt möjligt (dataportabilitet). Denna rätt omfattar endast sådana personuppgifter som behandlas med stöd av avtal eller samtycke.
- invända mot behandling som grundar sig på ett berättigat intresse.
För att utnyttja dina rättigheter kan du kontakta oss, se kontaktuppgifter nedan. Din begäran och/eller invändning kommer att prövas i det enskilda fallet. I vissa fall kan vi inte lämna ut eller radera uppgifter eller begränsa eller stoppa behandling, exempelvis om uppgifterna fortfarande behöver behandlas för att hantera avtalsförhållandet eller på grund av lagstiftning.
Kontaktuppgifter och dataskyddsombud
Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter eller om du vill komma i kontakt med vårt dataskyddsombud så kan du sända ett brev till Säkra Koncept AB, Box 5775, 114 87 Stockholm eller mejla
Du har även möjlighet att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, se www.imy.se.