Värdepappersbolag
Värdepappersbolag
Säkra Spar är ett värdepappersbolag inom Säkrakoncernen.
Säkra Spar innehar nedan tillstånd från Finansinspektionen:
- 2007-11-01 Investeringsrådgivning till kund avseende finansiella instrument
- 2007-11-01 Diskretionär portföljförvaltning avseende finansiella instrument
- 2007-11-01 Utförande av order avseende finansiella instrument på kunders uppdrag
- 2007-11-01 Mottagande och vidarebefordran av order avseende finansiella instrument
Enligt lagen om värdepappersmarknaden ska ett värdepappersinstitut kategorisera alla sina kunder som icke-professionella kunder, professionella kunder eller jämbördiga motparter. Högsta skyddsnivå har kunderna som är icke-professionella och lägsta skyddsnivå har kunderna som är jämbördiga motparter.
Om inte annat särskilt överenskommits har Säkra Spars kunder kategoriserats som icke-professionella kunder, det vill säga med högsta skyddsnivå. Det innebär bland annat att Säkra Spar har en skyldighet att informera kunden om aktuella finansiella instrument och risker med samt kostnader och avgifter för dessa. Säkra Spar kommer även att lämna information om Säkra Spar och de tjänster Säkra Spar erbjuder.
Kunden har rätt att lämna in en begäran om att bli behandlad som en professionell kund om de krav som ställs i lagen om värdepappersmarknaden är uppfyllda. Om kunden blir kategoriserad som professionell förväntas kunden normalt ha sådana kunskaper att kunden själv kan avgöra vilken information som behövs för att kunna fatta ett investeringsbeslut. Detta innebär att kunden själv måste begära den information som den anser sig behöva. Vid investeringsrådgivning för professionell kund utförd av Säkra Spar görs med anledning av detta inte någon bedömning av kundens erfarenhet och kunskaper samt inte heller av kundens finansiella ställning eller om produkten är lämplig för kunden mot bakgrund av detta.
Som professionell kund kan kunden på skriftlig begäran och efter medgivande av Säkra Spar byta kategori till icke-professionell och därmed erhålla den högre skyddsnivån.
Säkra Spar är ansvarigt för eventuell ren förmögenhetsskada som det anknutna ombudet uppsåtligen eller av oaktsamhet kan komma att orsaka kunden vid utförande av uppdrag i motsvarande omfattning som Säkra Spar är skyldig att ersätta skadan.
Klagomål i anledning av uppdrag enligt avtal med Säkra Spar ska ställas till
Säkra Spar AB
Lars Falk
Sturegatan 11
114 36 Stockholm
E-post:
Du som kund ska påtala eventuella fel eller brister i ett uppdrags utförande och ska omgående underrätta Säkra Spar om detta (reklamation). Om du vill begära hävning av ett köp- eller säljuppdrag ska detta uttryckligen och omgående framföras till Säkra Spar. Om reklamation eller begäran om hävning inte lämnas omgående förlorar du rätten att begära ersättning, häva uppdraget eller kräva andra åtgärder från Säkra Spar sida.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Om du vill vända dig till någon utomstående för att diskutera ditt ärende kan du kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Kommunala konsumentvägledare
Den kommunala konsumentvägledaren i din kommun kan ge dig råd i enskilda tvister och ärenden. Dessa arbetar i nära kontakt med Konsumentverket. På deras hemsida kan du söka telefonnummer och e-postadress till din vägledare. Konsumentverket har inte möjlighet att svara på enskilda frågor eller ingripa i enskilda tvister.
www.konsumentvagledare.se eller www.konsumentverket.se
Allmänna reklamationsnämnden
Om ditt klagomålsärende inte ger dig ett tillfredsställande resultat kan du göra en skriftlig anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN kan ta upp ditt ärende om ditt krav överstiger ett visst minimibelopp. En anmälan till ARN måste ske inom ett år från det att du första gången inlämnade klagomålet. ARN lämnar rekommendationer om hur tvisten mellan dig och Säkra Spar bör lösas.
Prövning i domstol
Du kan även vända dig till domstol med en stämningsansökan mot Säkra Spar. Det är då lämpligt att du anlitar ett ombud som kan hjälpa dig i processen och som kan göra en bedömning av ärendet och dina utsikter att nå framgång i tvisten.
Enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden kan ett värdepappersbolag teckna avtal med fysiska eller juridiska personer om att agera som anknutna ombud. Sådan fysisk eller juridisk person får endast vara anknutet ombud till ett värdepappersbolag.
Ett anknutet ombud ska biträda Säkra Spar vid utförandet av de uppdrag som Säkra Spar åtagit sig mot kund. Uppdraget som anknutet ombud innebär att sådan för Säkra Spars räkning kan (i) marknadsföra investerings- eller sidotjänster, (ii) ta emot eller vidarebefordra instruktioner eller order från kund samt (iii) tillhandahålla investeringsrådgivning till kund avseende dessa instrument eller tjänster.
Säkra Spar ansvarar för eventuell ren förmögenhetsskada som det anknutna ombudet genom sin verksamhet som anknutet ombud uppsåtligen eller av oaktsamhet kan komma att orsaka kunden.
Klagomål i anledning av det uppdrag som det anknutna ombudet utför som anknutet ombud ska ställas till Säkra Spars klagomålsansvarig.
Upplysningar om det anknutna ombudets verksamhet kan lämnas av Finansinspektionen. Bolagsverket kan lämna information om det anknutna ombudets registrering.
Det anknutna ombudet är registrerat i Sverige om ingen annan information ges till kund.
Redogörelse för de huvudsakliga negativa konsekvenserna av investeringsrådgivning för hållbarhetsfaktorer
Hållbarhetsfaktorer definieras som miljörelaterade, sociala och personalrelaterade frågor, respekt för mänskliga rättigheter samt bekämpning av korruption och mutor. I vår rådgivning till dig beaktar vi huvudsakliga negativa konsekvenserna för hållbarhetsfaktorer.
Det gör vi genom att din rådgivare först utbildar dig i hållbarhet och vad som menas att en fond begränsar sin negativa påverkan. Därefter får du besvara huruvida du vill att hållbarhet ska beaktas i det råd vi ger dig och om du i så fall vill att vi i rådet begränsar dina investeringars negativa påverkan på specifika hållbarhetsområden och/eller att de fonder vi ger råd på exkluderar vissa specifika branscher.
De hållbarhetsområden som du har möjlighet att uttrycka preferenser i relation till är dessa:
- Utsläpp av växthusgaser, där hänsyn tas till både direkta och indirekta utsläpp
- Biologisk mångfald
- Vatten & avfall
- Jämställdhet, där hänsyn tas till både könsfördelning i styrelser samt skillnaden mellan genomsnittlig lön mellan kvinnor och män
- Samhällsansvar, där hänsyn tas till huruvida bolag har brutit mot FN:s globala överenskommelse och/eller OECD:s riktlinjer för multinationella företag
De branscher som du har möjlighet att exkludera är dessa:
- Fossila bränslen, vilken inkluderar olja, kol, gas och andra fossila bränslen
- Kontroversiella vapen
- Vapen
- Tobak
- Alkohol
- Pornografiskt material
- Kommersiell spelverksamhet
Svarar du att du vill att vi i rådet begränsar dina investeringars negativa påverkan på specifika hållbarhetsområden och/eller att de fonder vi ger råd på exkluderar vissa specifika branscher kommer vi endast att rekommendera dig produkter där förvaltaren har uppgett att den tar hänsyn till detta i sin förvaltning.
Inget beaktande av investeringsbesluts negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer
Vi har i dagsläget valt att inte beakta de negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer som våra investeringsbeslut kan innebära.
Anledningen till att vi inte beaktar negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer är då ingen av de diskretionära portföljmandaten som vi förvaltar, för närvarande, främjar miljörelaterade och/eller sociala egenskaper eller som har hållbar investering som mål. Vi beaktar därför inte hållbarhetsfaktorer som inte utgör en potentiell eller faktisk risk och/eller möjlighet för oss att uppnå bästa möjliga avkastning.
I de fall en negativ konsekvens för hållbarhetsfaktorer dock innebär en hållbarhetsrisk eller en möjlighet att uppnå bästa möjliga avkastning beaktar vi denna negativa konsekvens. Exempel på detta är om vi väljer att inte investera i en fond som har exponering mot marknader eller branscher som vi bedömer skulle kunna påverka möjligheten till avkastning negativt.
Vi omprövar löpande, minst årligen, vårt beslut att inte beakta negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer i våra investeringsbeslut.
Hållbarhetsrisker
Med hållbarhetsrisk menas en miljörelaterad, social eller styrningsrelaterad händelse eller omständighet som, om den skulle inträffa, skulle ha en faktisk eller potentiell betydande negativ inverkan på en investerings värde. Exempel på hållbarhetsrisker är konsekvenserna av miljöförstöring, (t.ex. förbud som gör att verksamhet måste ställa om eller avvecklas, minskad efterfrågan, svårighet att erhålla finansiering eller fysisk risk som utarmning av resurser och naturkatastrofer), konsekvenser av brott mot mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, jämställdhet, korruption och mutor samt konsekvenserna av bristande bolagsstyrning. Det innebär att miljörelaterade, sociala eller styrningsrelaterade händelser som härrör från ett bolags egen verksamhet samt sådana som inträffar oberoende av ett bolags verksamhet kan innebära en hållbarhetsrisk för ett bolag. Ju lägre hållbarhetsrisk en investering är exponerad mot, desto lägre finansiell risk utsätts investeringen, och därmed kunden, för.
Investeringsrådgivning
Vi integrerar hållbarhetsrisker i vår investeringsrådgivning. Detta gör vi bland annat genom att utbilda våra rådgivare i hållbarhetsrisker samt tillhandahålla våra rådgivare med information om hur de fonder vi erbjuder bedöms hantera sina hållbarhetsrisker. Därtill informerar vi även våra kunder skriftligen om hur de fonder som ingår i vårt råd bedöms hantera sina hållbarhetsrisker och vad som menas med hållbarhetsrisker. Därutöver anpassas investeringsrådgivningen även utifrån den individuella kundens hållbarhetspreferenser.
Investeringsbeslut
Vi integrerar även hållbarhetsrisker i våra investeringsbeslut i den mån de utgör en potentiell eller faktisk risk. Vi ser hållbarhetsrisk som en riskdrivare inom befintliga riskslag och har därför integrerat hållbarhetsrisker i vårt riskhanteringsramverk samt i andra relevanta processer.
Vi identifierar hållbarhetsrisker både inför en investering samt löpande efter investering och beaktar dessa hållbarhetrisker på ett, för respektive diskretionärt portföljmandat, relevant sätt. Då våra diskretionära portföljmandat huvudsakligen investerar i andra fonder och ETF:er, är ett sätt som vi integrerar hållbarhetsrisker den aktiva dialog vi för inför investering, men även löpande, med respektive förvaltare av de underliggande fonderna. Ämnen som behandlas i en sådan dialog är bland annat hur förvaltaren integrerar relevanta hållbarhetsrisker i sina investeringsbeslut. .
Ersättningspolicy.
Syftet med vår ersättningspolicy är att bestämma grunderna för hur ersättningar och förmåner till bolagets anställda ska fastställas. Vår ersättningspolicy stipulerar att våra ersättningsprinciper ska främja en sund och effektiv riskhantering, inklusive hantering av hållbarhetsrisker, motverka överdrivet risktagande samt verka för att kunders intressen inte påverkas negativt av bolagets ersättningsstruktur.