Säkras Integritetspolicy
Säkras Integritetspolicy
Säkras behandling av personuppgifter
Vem ansvarar för personuppgifterna?
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är varje uppgift som vi har om dig som ensamt eller tillsammans med andra uppgifter kan identifiera dig. Det är exempelvis namn, personnummer, adress, telefonnummer, finansiella uppgifter så som exempelvis försäkringspremie, bedömningar som krävs enligt penningtvättsregelverket, samt IP-adress. Om en personuppgift på grund av sin karaktär eller enligt lagstiftning är känslig, exempelvis information om din hälsa, ställer vi högre krav på hur vi på ett säkert sätt behandlar uppgiften.
Säkra inhämtar och behandlar endast personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska uppfylla de syften för vilka de samlas in. De personuppgifter vi behandlar om dig krävs för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster till dig och för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter. Du kan däremot invända mot behandlingen av dina personuppgifter vid exempelvis marknadsföring, se mer under avsnitt Vilka rättigheter har jag och hur utövar jag dem?
Säkra använder sig av cookies på sina hemsidor. Läs mer om hur vi använder cookies här:
Vad har Säkra för laglig grund?
Säkra får endast behandla dina personuppgifter om behandlingen vilar på en laglig grund i enlighet med artikel 6 i GDPR. När Säkra behandlar dina personuppgifter sker det huvudsakligen för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt det avtal vi har med dig, eller din arbetsgivare, (artikel 6.1 b) och för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser (artikel 6.1 c), exempelvis enligt lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, Bokföringslagen (1999:1078) och lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
I tillämpliga fall behandlar vi dina personuppgifter utifrån den lagliga grunden berättigat intresse (artikel 6.1 f) eller samtycke (artikel 6.1 a). När Säkra behandlar dina personuppgifter efter att du lämnat ditt samtycke till det, kan du när som helst återkalla ditt samtycke.
När Säkra använder den lagliga grunden berättigat intresse görs det efter att en så kallad intresseavvägning genomförts, vilket innebär att Säkra bedömt att Säkras intressen att behandla dina personuppgifter på detta sätt väger tyngre än dina intressen. Du är välkommen att kontakta Säkra om du vill ha ytterligare information om våra berättigade intressen och genomförda intresseavvägningar. Kontaktvägar hittar du längst ner i integritetspolicyn.
Varför behandlar Säkra dina personuppgifter?
För att vi ska kunna bedriva vår verksamhet som försäkringsdistributör och värdepappersbolag behandlar Säkra personuppgifter tillhörande kunder, inbegripet anställda hos kunder, och dess företrädare, anhöriga till kunder, presumtiva kunder, företrädare till en leverantör eller samarbetspartner, arbetssökande och anställda i Säkrakoncernen. Om du är kund behandlar Säkra dina personuppgifter huvudsakligen för att kunna tillhandahålla de tjänster och produkter som vi kommit överens om med dig eller din arbetsgivare.
Nedan kan du läsa mer om i vilka syften (även kallat ändamål) som Säkra behandlar dina personuppgifter.
När vi tillhandahåller dig, eller din arbetsgivare, försäkringsdistribution behandlar vi dina personuppgifter för att uppfylla följande syften.
Upprättande och ingående av avtal eller fullmakt
För att kunna tillhandahålla försäkringsdistribution till dig och/eller din arbetsgivare behöver vi ingå ett avtal eller få en fullmakt från dig eller din arbetsgivare. För att ingå avtal med dig, eller din arbetsgivare, behandlar vi ditt namn, arbetsgivare, titel, e-postadress, telefonnummer, adress och personnummer.
Om du företräder ett företag behandlar vi ditt namn, e-postadress, telefonnummer, titel, arbetsgivare och personnummer.
Laglig grund: fullgörande av avtal
Rådgivning
För att vi ska kunna lämna råd till dig, eller din arbetsgivare, om val av försäkringsskydd behöver vi behandla ditt namn, e-postadress, telefonnummer, adress, personnummer, information om befintliga försäkringar, premie, inkomst och, i tillämpliga fall, arbetsgivare och titel.
För vissa försäkringar behöver vi även behandla finansiell information (inkomst, utgifter, tillgångar, skulder), anställningsinformation (arbetsgivare, anställningsform, arbetsfrånvaro, titel), civilstånd, information om barn, erfarenhet och kunskap om finansiella instrument, riskvilja och andra uppgifter som är relevanta för att bedöma vilken/vilka finansiella instrument som är lämpliga för dig, hälsoinformation (ex. sjukfrånvaro) och, i tillämpliga fall, information om det objekt som ska försäkras.
Om du företräder ett företag behandlar vi ditt namn, e-postadress, telefonnummer, titel, arbetsgivare och personnummer.
Laglig grund: fullgörande av avtal
Lämna offerter
För att kunna lämna offerter på våra upphandlade försäkringslösningar till dig, eller din arbetsgivare, behöver vi behandla ditt namn, information om befintliga försäkringar, personnummer, e-postadress, telefonnummer, adress och, i tillämpliga fall anställningsinformation (arbetsgivare, anställningsform, titel) och information om det objekt som ska försäkras.
Om du företräder ett företag behandlar vi ditt namn, e-postadress, telefonnummer, titel och arbetsgivare.
Laglig grund: fullgörande av avtal
Tecknande och administration av försäkring
För att vi ska kunna teckna och administrera den försäkring som du, eller din arbetsgivare, valt behöver vi behandla ditt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer och, i tillämpliga fall, arbetsgivare.
För vissa försäkringar behöver vi även behandla anställningsinformation (arbetsgivare, titel, anställningsform, arbetsfrånvaro), finansiell information (inkomst, tillgångar), civilstånd, information om barn och information om det objekt som ska försäkras.
Om du företräder ett företag behandlar vi ditt namn, e-postadress, telefonnummer, titel och arbetsgivare.
Laglig grund: fullgörande av avtal
Dokumentation av försäkringsdistributionen
För att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter som vi har enligt regulatoriska krav avseende dokumentation behöver vi behandla dina personuppgifter som förekommer inom vår försäkringsdistribution till dig, eller din arbetsgivare.
Laglig grund: rättslig förpliktelse
Kundkännedom
För att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter som vi har enligt regulatoriska krav avseende motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism behöver vi behandla ditt namn, personnummer, ID-kopia om identifiering inte sker genom Bank-ID, e-postadress, telefonnummer, adress, bolagsengagemang, medborgarskap, finansiell information (inkomst, tillgångar, skulder, information om skatt, medlens ursprung), yrke, om du är PEP (politiskt exponerad person) eller närstående till en sådan, om du förekommer på EU:s sanktionslistor och anledning till det och andra uppgifter som vi bedömer är nödvändiga för att vi ska uppnå kundkännedom på dig.
Om du företräder ett företag eller är verklig huvudman behandlar vi ditt namn, bolagsengagemang, adress, telefonnummer, e-postadress och personnummer.
Laglig grund: rättslig förpliktelse
När vi tillhandahåller dig investeringstjänster och sidotjänster, så som investeringsrådgivning, portföljförvaltning, förvaring av finansiella instrument och hantering av kunders medel behandlar vi dina personuppgifter för att uppfylla följande syften.
Upprättande och ingående av avtal eller fullmakt
För att kunna ingå avtal eller agera enligt en fullmakt med dig behöver vi behandla ditt namn, e-postadress, telefonnummer, adress, personnummer och, i tillämpliga fall, arbetsgivare och titel samt depånummer.
Om du företräder ett företag behandlar vi ditt namn, e-postadress, telefonnummer, titel, arbetsgivare och personnummer.
Laglig grund: fullgörande av avtal
Rådgivning och portföljförvaltning
För att vi ska kunna lämna lämpliga råd till dig om investeringar eller för att bedöma om och i så fall vilken portföljförvaltning som är lämplig för dig, behöver vi behandla ditt namn, e-postadress, telefonnummer, adress, personnummer, finansiell information (inkomst, utgifter, tillgångar, skulder), anställningsinformation (anställningsform, titel), civilstånd, information om barn, erfarenhet och kunskap om finansiella instrument, riskvilja och andra uppgifter som är relevanta för att bedöma vilken/vilka finansiella instrument eller finansiella tjänster som är lämpliga för dig.
Om du företräder ett företag behandlar vi ditt namn, e-postadress, telefonnummer, titel, arbetsgivare och personnummer.
Laglig grund: fullgörande av avtal
Depåhantering och utförande av order
För att vi ska kunna uppfylla det uppdrag du lämnat till oss gällande depåhantering och utförande av order behöver vi behandla ditt namn, e-postadress, telefonnummer, adress, personnummer, köp- och säljorder, depånummer och kontonummer.
Laglig grund: fullgörande av avtal
Dokumentation av investeringstjänster
För att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter som vi har enligt regulatoriska krav avseende dokumentation behöver vi behandla dina personuppgifter som förekommer när vi tillhandahåller dig, eller det företag som du företräder, investeringstjänster.
Laglig grund: rättslig förpliktelse
Kundkännedom
För att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter som vi har enligt regulatoriska krav avseende motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism behöver vi behandla ditt namn, personnummer, ID-kopia om identifiering inte sker genom Bank-ID, e-postadress, telefonnummer, adress, bolagsengagemang, medborgarskap, finansiell information (inkomst, tillgångar, skulder, information om skatt, medlens ursprung), yrke, om du är PEP (politiskt exponerad person) eller närstående till en sådan, om du förekommer på EU:s sanktionslistor och anledning till det och andra uppgifter som vi bedömer är nödvändiga för att vi ska uppnå kundkännedom på dig.
Om du företräder ett företag eller är verklig huvudman behandlar vi ditt namn, bolagsengagemang, adress, telefonnummer, e-postadress och personnummer.
Laglig grund: rättslig förpliktelse
Övriga rättsliga förpliktelser
Dina personuppgifter behandlas även för att Säkra ska kunna fullgöra andra skyldigheter enligt tillämplig lagstiftning, exempelvis för att motverka brottsliga handlingar, rapportering till myndigheter, motta och hantera klagomål, hantera rättigheter enligt GDPR samt för bokföring. För att vi ska kunna fullgöra dessa skyldigheter kan vi exempelvis behöva behandla ditt namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer, information om dina transaktioner, information om skatt, medborgarskap och andra uppgifter som kan vara nödvändiga.
Laglig grund: rättslig förpliktelse
Marknadsföring och telemarketing
Säkra använder dina personuppgifter för att genomföra marknadsföring, exempelvis direktmarknadsföring, till dig som inte är kund till något av bolagen inom Säkrakoncernen idag. Om du är kund till Säkra idag, används dina personuppgifter för att exempelvis marknadsföra tjänster som tillhandahålls av andra bolag i Säkrakoncernen. För marknadsföringsändamål används ditt namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer, adress och i tillämpliga fall befintlig avtalsrelation med Säkra och befintliga produkter.
För att göra marknadsföringen så relevant som möjligt för dig kan vi komma att göra urval genom profilering, vilket innebär att vi kan komma att använda dina personuppgifter ovan för att söka ut och kontakta dig i marknadsföringssyften beroende på var du exempelvis bor eller vilken ålder du har.
Laglig grund: Säkras berättigade intresse att marknadsföra sina produkter och tjänster till dig
Inbjudan till event och andra tillställningar
Säkra använder dina personuppgifter i syfte att bjuda in dig och/eller det företag som du representerar till event, utbildningar och andra tillställningar som anordnas av Säkra. För detta syfte behandlas ditt namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer, adress och avtalsrelation med Säkra.
I syfte att bjuda in dig till relevanta event och andra tillställningar kan vi komma att göra urval genom profilering, vilket innebär att vi kan komma att använda dina personuppgifter ovan för att söka ut och kontakta dig i syfte att bjuda in dig till ett event eller andra tillställningar beroende på var du exempelvis bor eller vilken ålder du har.
Laglig grund: Säkras berättigade intresse att bjuda in dig till event och andra tillställningar
Nyhetsbrev
Säkra använder ditt namn och e-postadress i syfte att skicka nyhetsbrev till dig.
Laglig grund: Ditt samtycke om du inte är kund. Om du är kund skickar vi nyhetsbrev till dig utifrån Säkras berättigade intresse av att informera dig om exempelvis Säkras tjänster och produkter samt händelser inom finans.
Utföra tester och analyser
Säkra kan komma att använda dina personuppgifter i syfte att utföra tester och analyser för att förbättra våra tjänster och utveckla system. Vilka personuppgifter som används i detta syfte beror på vad som ska testas, analyseras eller utvecklas, men exempelvis kan din adress användas om vi vill analysera inom vilka geografiska områden våra kunder befinner sig.
Laglig grund: Säkras berättigade intresse att förbättra tjänster och utveckla system
Kundundersökningar
Säkra använder dina personuppgifter i syfte att genomföra kundundersökningar. För detta syfte används ditt namn och kontaktuppgifter.
Laglig grund: Säkras berättigade intresse att genomföra kundundersökningar
Mötesbokningar
Säkra använder dina personuppgifter, så som namn och e-postadress, i syfte att administrera bokning av möten mellan dig och din rådgivare.
Laglig grund: Säkra berättigade intresse av att sätta upp möten med dig
Försvara eller göra gällande rättsliga anspråk
Säkra kan komma att använda dina personuppgifter i syfte att försvara eller göra gällande rättsliga anspråk. För detta syfte används ditt namn och andra uppgifter som är relevanta i det specifika fallet.
Laglig grund: Säkras berättigade intresse att försvara eller göra gällande rättsliga anspråk
Säkerhet
Säkra använder dina personuppgifter i syfte att säkerställa en hög säkerhet när vi tillhandahåller våra tjänster till dig, exempelvis för att upptäcka, förebygga och hantera obehörig åtkomst, bedrägeriförsök och andra former av missbruk och otillåten användning. För detta använder vi exempelvis datum och tid för när du loggar in i vår kundwebb.
Laglig grund: Säkras berättigande intresse att skydda vår verksamhet och dig från skada
Företrädare av samarbetspartners och leverantörer
Säkra behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera det avtalsförhållande vi har med den samarbetspartner eller leverantör som du företräder. För detta syfte används ditt namn, telefonnummer, e-postadress, personnummer, arbetsgivare och titel.
Laglig grund: Säkras berättigade intresse att administrera och uppfylla avtal med våra samarbetspartners och leverantörer
Var inhämtar Säkra dina personuppgifter från?
Säkra inhämtar normalt dina personuppgifter direkt från dig eller din arbetsgivare. Om du har en relation till någon, som för att uppfylla sina åtaganden gentemot dig behöver lämna dina personuppgifter till oss, inhämtar vi även dina personuppgifter från denna part, exempelvis om du är medlem hos en av våra samarbetspartners. Om du är förmånstagare eller anhörig till någon av Säkras kunder, inhämtar vi dina personuppgifter från din anhörige som är kund hos oss.
För att kunna uppfylla våra åtaganden enligt avtal med dig eller din arbetsgivare inhämtar Säkra även information från andra depåföretag, försäkringsförmedlare eller försäkringsgivare.
I syfte att marknadsföra våra tjänster till dig kan vi komma att inhämta dina personuppgifter från andra parter, exempelvis leverantörer av marknadsföringslistor.
När delar Säkra personuppgifter med andra?
Dina personuppgifter kan komma att delas mellan bolag som ingår i Säkrakoncernen när Säkra har ett berättigat intresse att dela dessa samt i de fall ett annat bolag i Säkrakoncernen genomför administrativa uppgifter åt det bolag som du har en relation med, vilket innebär att det mottagande bolaget i Säkrakoncernen är personuppgiftsbiträde till det bolag som du har en relation med.
Andra mottagare av dina personuppgifter, beroende på vilken tjänst vi tillhandahåller, är vald försäkringsgivare, din arbetsgivare, det företag där du har din depå, företag som är delaktiga i att exekvera på dina ordrar samt företag där ditt kapital förvaras. För att Säkra ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser lämnas även dina personuppgifter till exempelvis Skatteverket och, i tillämpliga fall, Finanspolisen.
Säkra använder sig av externa leverantörer avseende exempelvis IT, kommunikation, avtalshantering, lagring, fakturering och marknadsföring. Säkra kan därför komma att dela dina personuppgifter med leverantörer och samarbetspartners som Säkra använder. Dessa leverantörer är personuppgiftsbiträden till Säkra och vi ställer samma krav på sekretess och säkerhet på dessa som när vi själva behandlar dina personuppgifter.
För det fall Säkra ingår i en juridisk process eller tvist kan vi komma att dela dina personuppgifter med domstol, nämnd och advokat för att uppfylla en rättslig skyldighet eller för att Säkra ska kunna försvara eller göra gällande rättsliga anspråk.
Vi har ett antal samarbeten med andra bolag för tjänster som inte erbjuds av Säkra. Om du vill nyttja en tjänst som tillhandahålls av någon av våra samarbetspartners kan du be oss dela dina personuppgifter med denne.
Behandlingen av dina personuppgifter sker i huvudsak i Sverige eller inom EU/EES. Leverantörer och dess underleverantörer till Säkra kan emellertid befinna sig utanför Sverige och EU/EES. När Säkra använder sig av sådana leverantörer vidtar Säkra nödvändiga åtgärder för att överföringen ska uppfylla de skyddskrav som ställs enligt GDPR på en tredjelandsöverföring, genom exempelvis att leverantören befinner sig i ett land som har en adekvat skyddsnivå eller att standardavtalsklausuler används i förening med kompletterade skyddsåtgärder. För information om vilka skyddsåtgärder som tillämpas, vänligen kontakta oss genom någon av de kontaktvägar som hittar du längst ner i integritetspolicyn.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Huvudregeln är att Säkra endast sparar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de syften för vilka de samlades in. I praktiken innebär det att vi sparar dina personuppgifter så länge som du har en avtals- eller kundrelation med Säkra eller, i tillämpliga fall, tills vi inte har ett berättigat intresse att spara dem längre eller tills du återkallar ditt samtycke.
På grund av den verksamhet som Säkra bedriver behöver vi följa omfattande regelverk, vilket innebär att vi kan vara skyldiga att spara dina personuppgifter längre än den period som du har en avtals- eller kundrelation med oss. Enligt exempelvis lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution är vi skyliga att spara vissa personuppgifter även efter det att din relation med oss upphört. Därutöver kan vi komma att spara dina personuppgifter under den allmänna preskriptionstiden för att kunna försvara eller göra gällande rättliga anspråk.
Vilka rättigheter har jag och hur utövar jag dem?
Transparens och säkerhet är två element som alltid präglar Säkras behandling av personuppgifter. Enligt GDPR har du flera rättigheter. Du har exempelvis rätt att få veta om och vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Om du vill utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss genom de kontaktvägar som framgår lägst ner i integritetspolicyn.
Det är kostnadsfritt att utöva dina rättigheter.
Nedan kan du läsa mer vilka rättigheter du har.
Rätt till information
Du har rätt att få tydlig information om Säkras behandling av dina personuppgifter.
Rätt till tillgång (så kallat registerutdrag)
Du har rätt att få information om Säkra behandlar personuppgifter om dig. Om Säkra behandlar dina personuppgifter har du rätt att få information om vilka personuppgifter som behandlas och i vilket syfte.
Rätt till radering
Du har rätt att begära att Säkra raderar dina personuppgifter. Säkra kan tillmötesgå din begäran om vi inte behöver behandla dina personuppgifter för att uppfylla en rättslig förpliktelse eller för att fullgöra våra skyldigheter enligt gällande avtal.
Rätt till invändning
Du har rätt att invända till att Säkra behandlar dina personuppgifter när vi stödjer behandlingen på den lagliga grunden berättigat intresse, vilket normalt görs när vi kontaktar dig i marknadsföringssyfte.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att Säkra rättar felaktiga uppgifter om dig eller kompletterar ofullständiga uppgifter vi har om dig.
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att Säkra begränsar behandlingen av dina personuppgifter tills uppgifterna är rättade eller kompletterade.
Därtill kan du alltid begära att Säkra begränsar behandlingen av dina personuppgifter om behandlingen grundar sig på vårt berättigade intresse eller om behandlingen inte är laglig. Under tiden som du begär att behandlingen begränsas behandlar Säkra endast dina personuppgifter för att utreda om de ska rättas, om vi har ett berättigat intresse eller om behandlingen är laglig.
Dataportabilitet
Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till dig själv eller annan. En förutsättning för att vi ska kunna tillmötesgå denna rättighet är att vi behandlar dina personuppgifter utifrån den lagliga grunden att fullgöra våra skyldigheter enligt avtal eller samtycke. Personuppgifterna behöver även vara insamlade direkt från dig. Denna rättighet kan endast utövas om det är tekniskt möjligt för oss att elektronisk överföra personuppgifterna.
Rätt att inte bli föremål för automatiserade beslut (inklusive profilering)
Du har rätt att inte bli föremål för beslut som enbart grunds på automatiserad behandling, inklusive så kallad profilering.
Säkra fattar inga beslut som enbart grundas på automatiserad behandling. Däremot använder vi profilering för att förbättra vår kommunikation och marknadsföring till dig. Detta har du rätt att invända mot.
Hur kontaktar jag Säkra?
Om du har frågor om hur Säkra behandlar dina personuppgifter, vill lämna klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter eller vill göra någon av dina rättigheter gällande ber vi dig
- I första hand att kontakta din rådgivare i inloggat läge i kundwebben: Leo
- I andra hand att skicka ett brev till:
Säkra AB
Att: Säkerhets- och dataskyddsfunktionen
Box 5775
114 87 Stockholm - I tredje hans skicka ett e-postmeddelande till vår Säkerhets- och dataskyddsfunktion:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Om du väljer att skicka ett e-postmeddelande, ber vi dig att inte inkludera några av dina personuppgifter i e-postmeddelandet.
Om du önskar göra någon av dina rättigheter gällande ber vi dig specificera vilken rättighet.
Säkras dataskyddsombud
Säkra har utsett ett dataskyddsombud som har i uppgift att övervaka att vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning. För att komma i kontakt med Säkras dataskyddsombud gör du det enklast genom att skicka ett mejl till
Säkra AB
Att: Dataskyddsombud
Box 5775
114 87 Stockholm
Om du väljer att skicka ett e-postmeddelande, ber vi dig att inte inkludera några av dina personuppgifter i e-postmeddelandet.
Om du vill lämna ett klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter till Integritetskyddsmyndigheten gör du det genom att kontakta myndigheten på någon av följande kanaler:
Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
08-657 61 00
Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114
104 20 Stockholm
Om du bor i ett annat land än Sverige kan du även kontakta tillsynsmyndigheten i det landet.
Vi arbetar ständigt med att förbättra och utveckla våra tjänster och vår verksamhet och därför kan innehållet i denna integritetspolicy komma att ändras över tid.
Senast uppdaterad 2025-08-18